Saturday, November 29, 2008

Kaduk tak naik junjung


Pagi tadi pi bfast kat kedai pak andak sempat baca akhbar utusan m'sia & ternampak senyum kambing kat page 1 kat bawah tu...seperti kaduk naik junjung. Kartun tu nak mengulas hal pemimpin mca persoal konsep ketuanan melayu. Tapi aku idok le nak bercerita panjang & dah tentu hal tu bersangkut paut politik plak. masalah politik ni biarlah depa yg uruskan.
Aku nak berckp hal kaduk yang aku tanam dah menjalar sangat nih. Kak nor yang bagi kaduk nih & aku pun kononnya nak tanam le pokok herba sikit kat laman sekangkang kera tu. Korang tengok la ni..sejak hujan hari2 ni nampak subur yg amat le plak.

Masalahnya sekrang daun kaduk ni nak dibuat apa yek? Kalau bondaku di buat ulam utk laksa pahang je atau dimasukkan sekali ke dalam kerabu kering yg dicampur pucuk mengkudu,daun sekentut, daun kayu (nama apa ntah dok tau plak), ikan bakar, lada hitam & bawang. Nak dibuat ulam makan dengan nasi je sedap ke? Boleh untuk awet muda kot.

Jiran aku pernah tanya, ko tanam daun sirih tu utk apa? Haaa memang mcm daun sirih.
Tapi kaduk aku ni tak sempat nak naik junjung. Bila dah naik junjung kaduk bertukar jadi sirih le plak..auta aje

4 komen sahabat:

samrin on November 29, 2008 at 12:16 PM said...

kat rumah banyak gak benda alah tu memang subur time2 hujan ni.

apai said...

kak cik oiiii......buat pais ikan pun sedap.....

Anonymous said...

kak cik...
bak meh ler kat kita sikit buleh..??

cik ketumbar

Cik Cah on December 2, 2008 at 9:05 PM said...

apai..sowi le, kawe ni kurengg reti masak tu psal le dok tau. nanti kawe cuba tapi nok buat camne ke? minta resepi ngan cik kak ye.
Cik tum..moh le dtg umah amik.pernah baca 1 artikel..kaduk buleh kuruskan badan.

 

cikcah.... Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template