Saturday, April 11, 2009

Pesan orang tua dulu-dulu


Mengapa ye orang tua kita dulu2 suka berpesan camni:

untuk budak kecik....
-jange suka main sorok2 nanti kena sorok dek hantu k****.
-jange duduk atas bantal nanti punggung naik bisul
-jange kentut bila mandi nanti tengah solat terkentut pulak
(apa kena mengena angin kuar masa mandi dgn angin nak kuar masa solat ek??)
-jange main tanah sangat nanti cacing masuk dalam perut
(ye kut)

untuk orang muda belia specially pompuan....
-jange nyanyi kat dapur nanti kawin org tua.
(hak ni kawe dulu2 selalu gak buat..alhamdulillah jodoh Allah yang tentukan)
-jange makan depan muka pintu nanti takde orang nak meminang
(apa kena mengena pulak ye)
-jange suka dok kat tiang seri nanti jadi apa2.
(jadi apa ye..macam citer keliwon hantu tiang seri jer tapi yang pi buat umah ada tiang seri buat apa yek)
-jange suka tongkat dagu termenung nanti rezeki tak masuk
(memang le..kalau termenung memanjang & tak buat keje mana le rezeki nak masuk)

*banyaknya dah lupa...apa lagi ye

3 komen sahabat:

KC on April 16, 2009 at 8:50 AM said...

ni plak pesan orang tua2 zaman skrg - jangan suka berblog lama2 nanti satu kerja pun tak jalan...kah kah kah

*orang tua2 dulu berpesan cara halus ada gak logiknya kalau difikir2kan balik. contoh; jangan makan nasi kat depan pintu nanti takde orang dtg meminang?? ye lah kot, kan ke buruk anak dara makan kat depan pintu cam takde manners jer...nanti orang laki ingat dia ni makan buruk lantak hilang la kesopanan dan ke"vogue"an anak dara tuh...ekekeke

Anonymous said...

salam..nice artikel..but..jangan terikut dan mengikut sangat benda-benda yang tidak tahu akan kesahihannya, nanti timbul pula konsep khurafat dan bidaah, tetapi sekadar untuk pengetahuan tidak menjadi masaalah, jangan terlalu taksub. Ingat! pekara yang mengembangkan khurafat dan bidaah itu datangnya dari orang dahulukala (tidak semua) yang diambil dari ideologi2 fahaman israelriyat. jadi untuk mengukukan Keimanan kita, ambil dan kaji dengan teliti. InsyaAllah..

cikcah: on April 25, 2009 at 6:51 PM said...

ye betul...
apa2 pun kita kena selidiki dulu elok ke tidak

 

cikcah.... Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template